5.2.2 Akvizícia múzeí Dotácia
Dotácia PATRÍ DO PROGRAMU
5Pamäťové a fondové inštitúcie
5.1 Verejné komunitné knižnice
5.2 Múzeá
5.3 Galérie
5.4 Reštaurovanie a ošetrenie zbierkových fondov
Oprávnení/-é žiadatelia/ky môžu predložiť v rámci programu neobmedzené množstvo žiadostí o dotáciu (v prípade niektorých podprogramov je uvedené obmedzenie počtu žiadostí od jedného žiadateľa/-ky), no jednému/-ej žiadateľovi/-ke môže byť úhrnom poskytnutá podpora maximálne do výšky 300 000 EUR za tri roky (vrátane finančných prostriedkov poskytnutých ako minimálna pomoc od iných poskytovateľov), ak ide o prostriedky, ktoré by mali byť poskytnuté ako minimálna pomoc. V rámci podprogramu 5.1.1 fáza B, 5.2.3 fáza B a 5.3.3 fáza B je poskytovaná finančná podpora ako štátna pomoc.
Program 5 nepodporuje:
- aktivity verejných vysokých škôl (o podporu možno žiadať iba v Programe 7),
- aktivity z oblasti neprofesionálnej umeleckej tvorby a tradičnej kultúry,
- projekty a aktivity nezávislých divadiel a tanečných zoskupení,
- inštitucionálne výdavky subjektu,
- vydávanie publikácií a diel/rukopisov mapujúcich dejiny obcí, miest a regiónov,
- vydávanie publikácií k výročiam subjektov, ročeniek, zborníkov a almanachov,
- vydávanie účelových publikácií či prehľadových knižných publikácií bez redaktora,
- vydávanie kníh, e-kníh, audiokníh, časopisov, CD, DVD, USB, LP a digitálnych verzií (streaming/download) určených na darovanie alebo mimo predaja.
Dotácia PATRÍ DO PODPROGRAMU
5.2Múzeá
Podpora je určená na projekty múzeí zamerané na:
- cieľavedomé a systematické nadobúdanie zbierkových predmetov a zbierok za účelom zlepšenia situácie v oblasti zabezpečovania efektívnej selektívnej akvizičnej činnosti,
- záchranu predmetov kultúrnej hodnoty, ktoré sú potenciálne ohrozené vývozom do zahraničia, fyzickou degradáciou alebo rozmetaním uceleného fondu predmetov kultúrnej hodnoty (napríklad pozostalosti).
- nadobúdanie zbierkových predmetov z oblasti výtvarného umenia, avšak staršie ako 70 rokov.
Kancelária fondu si vyhradzuje právo dodatočne dožiadať nezávislý odborný posudok od žiadateľa/-ky dotácie.
Žiadateľ/-ka je povinný/-á predkladať samostatnú žiadosť na akvizíciu každého zbierkového predmetu, alebo súboru zbierkových predmetov (napr. vecí, ktoré úzko súvisia a tvoria funkčný celok), ak jeho hodnota prevyšuje sumu 1 000 EUR (vrátane). Žiadateľ/-ka je povinný/-á v rozpočte rozpísať cenu každého zbierkového predmetu, alebo súboru predmetov, na ktoré si žiada podporu.
Žiadateľ/-ka si v rámci podprogramu môže podať maximálne tri žiadosti o pridelenie finančných prostriedkov. V prípade, že žiadateľ/-ka podá viac ako tri žiadosti, za úplné bude fond pokladať iba prvé tri doručené žiadosti, resp. prvé tri žiadosti s nižším poradovým číslom a ďalšie budú vyradené.
Výzva č. 9/2025
11.08.2025 – 08.09.2025
Štruktúra podpornej činnosti
Komplexné znenie Štruktúry podpornej činnosti Fondu na podporu umenia na aktuálny rok 2025 nájdete v tomto dokumente.
Účel, na ktorý môže byť dotácia poskytnutá:
- akvizícia zbierkových predmetov,
- akvizícia súboru zbierkových predmetov.
Oprávnení/-é žiadatelia/-ky:
Podpora je určená výlučne na projekty múzeí zapísaných v Registri múzeí a galérií Slovenskej republiky. Žiadateľ/-ka musí mať jednu z nasledujúcich právnych foriem:
- vyšší územný celok alebo obec,
- rozpočtová alebo príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je VÚC,
- rozpočtová alebo príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je obec.
Doplňujúce informácie
Povinné prílohy žiadosti:
- Kópia zápisnice zo zasadnutia Komisie na tvorbu zbierok o posúdení nadobudnutia predmetu kultúrnej hodnoty ako zbierkového predmetu alebo predmetov kultúrnej hodnoty ako súboru. Rozsah údajov v písomnom zázname je uvedený v prílohe č. 5 Výnosu MK SR č. MK-2544/2015-110/11648, ktorú žiadateľ/-ka v elektronickej podobe priloží do registračného systému FPU.
- Podrobný identifikačný opis predmetu kultúrnej hodnoty ako zbierkového predmetu, primeraná obrazová dokumentácia, z ktorej bude možné jednoznačne identifikovať zbierkový predmet, alebo súbor predmetov, pričom je potrebné uviesť: opis predmetu, druh, rozmery, v akom je stave, cena, od koho bude predmet zakúpený – a teda zdroj, kvalitné fotografie, uvedený/-á zodpovedný/-á kurátor/-ka, podľa vzoru uvedeného na webovom sídle fondu – v inej podobe a formáte nebude dokument akceptovaný,
- Pri nákupe zoologického materiálu musí byť uvedené, od koho bude konkrétny materiál zakúpený a v akom stave preparácie sa nachádza. Ak je kupovaný zoologický materiál pred preparáciou, alebo v procese preparácie je povinnosťou k žiadosti priložiť jeho reálnu fotodokumentáciu.
- Koncepcia nadobúdania zbierkových predmetov.
- Akvizičný plán múzea.
- V prípade nákupnej ceny predmetu kultúrnej hodnoty ako zbierkového predmetu nad 3 000 EUR je povinnou prílohou nezávislý znalecký posudok,
- V prípade nákupu zbierkových predmetov, resp. súboru zbierkových predmetov z oblasti výtvarného umenia od žijúceho autora/-ky sa priloží aj doklad o originalite/pravosti diela.
Žiadateľ/-ka priloží prílohy výlučne v elektronickej podobe do registračného systému FPU, rozsah dokumentov koncepcie a plánu nesmie presiahnuť 10 strán